tegel-algemeen-1.png

Taal met jonge kinderen

1-11-2016

SLO heeft de afgelopen jaren verschillende publicaties ontwikkeld rond taal met jonge kinderen.

picto-taal-fase1.png
picto-taal-prefase.png

​Inhoudskaarten Taal (Nederlands)

Net als voor andere leergebieden is de inhoud voor taal in kaart gebracht. Voor zowel kleuters (groep 1, 2 (3)) als voor de voorschoolse situatie is een overzicht gemaakt van het mogelijke aanbod bij de onderdelen van taal in de vorm van aanbodsdoelen.

Downloads:

> Inhoudskaart Taal (Nederlands) Fase 1

> Inhoudskaart Taal (Nederlands) Prefase

picto-praatjespeilen.png

Praatjes peilen : het spelenderwijs peilen en stimuleren van mondelinge taalontwikkeling bij jonge kinderen

Opbrengstgericht werken is bedoeld om het maximale uit elke leerling te halen. Ook bij jonge kinderen valt door een doelgerichte aanpak winst te behalen, zonder dat dit ten koste gaat van het karakter van het kleuteronderwijs. Peilen is een manier om spelenderwijs zicht te krijgen op wat kinderen al kunnen, waar ze nog moeite mee hebben en welke vragen of welk niveau van spel aansluit bij hun behoefte. De observaties en ervaring van leerkrachten staan centraal bij het peilen. In de map Praatjes peilen vinden leerkrachten de ondersteuning om spelletjes doelgericht in te zetten voor het peilen van de mondelinge taalontwikkeling. Het uitgangspunt is dat het kind zich niet onder druk gezet voelt, maar bezig is met spelactiviteiten terwijl de leerkracht de ontwikkeling op systematische wijze volgt.

Download:

> Praatjes peilen

picto-taalkanseninovervloed.png

​Taalkansen in overvloed! : taalontwikkelingskansen in de peuterspeelzaal

Bij aanvang van de basisschool, op vierjarige leeftijd zijn er grote verschillen in Nederlandse taalvaardigheid tussen kinderen. Terwijl sommige kinderen dan pas in aanraking komen met de Nederlandse taal, kunnen andere kinderen al goed luisteren en praten in het Nederlands. Deze verschillen zijn voor een deel het gevolg van de sociaal-economische achtergrond van kinderen. Het taalgebruik van kinderen uit sociaal zwakkere milieus sluit minder aan bij de taalvaardigheid die op school gangbaar is. Een specifieke groep vormen de kinderen die het Nederlands als tweede taal leren. Wanneer zij op vierjarige leeftijd de basisschool binnenkomen, hebben zij vaak een veel beperktere vaardigheid in het Nederlands dan hun leeftijdgenootjes die het Nederlands als moedertaal leren. Deze brochure laat aan de hand van verschillende praktijkvoorbeelden zien dat verschillende momenten op een dag in de peuterspeelzaal zich er in principe goed voor lenen om taalontwikkeling in samenhang met ander ontwikkelingsgebieden te stimuleren.

Download:

> Taalkansen in overvloed

picto-taalontwikkelendwerken.png

​Taalontwikkelend werken in een doorgaande lijn : van peutereducatie naar kleuteronderwijs : handleiding professionalisering taal en jonge kind

Deze handleiding is geschreven voor en met leidsters en coördinatoren in de kinderopvang en peuterspeelzalen en leerkrachten van groep 1 en 2. Het gezamenlijke ontwikkeltraject had als doel het werken in de speelzalen en de basisschool beter op elkaar af te stemmen en een doorlopende (taal)leerlijn te ontwikkelen die door het veld wordt gedragen en in het veld is uitgeprobeerd en van voorbeelden is voorzien. De bedoeling van deze handleiding is om collega-leidsters en leerkrachten een gemeenschappelijke kennisbasis te bieden en te waarborgen dat alle jonge kinderen in de kinderopvang, peuterspeelzalen en basisscholen (in Enschede en 's-Hertogenbosch) vergelijkbare (taal)ontwikkelingskansen krijgen.

Download:

> Taalontwikkelend werken - handleiding